MHP'nin anket şirketlerine tepkisi sürüyor

“2023’e Doğru Aday Belli Karar Net Bursa Mitingi 11 Eylül 2022 Pazar günü saat 17.00’da, Bursa Gökdere Meydanı’nda. Anketçileri milli feraseti gözlemlemeleri için davet ediyoruz.” Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Genel Başkan Başdanışmanı Ruhi Ersoy’un dün sosyal medya hesabından paylaştığı açıklama bu cümlelerle başlıyordu.

Önceki iki dönem partisinin Osmaniye Milletvekili olarak görev yapan Prof. Dr. Ersoy MHP Lideri Devlet Bahçeli’nin kurmay heyetinde yer alan önemli bir isim. Bahçeli’nin Başdanışmanı Ersoy’un Facebook hesabından paylaştığı o mesajın devamı şöyle:

“Siyasi rekabeti anket sonuçlarına indirgeyerek, milletin gündelik sorunlarını araçsallaştırıp istismar ederek gayri milli bir toplum mühendisliği mekanizmasına dönüştürmek isteyenlere Büyük Türk Milletini takip etmelerini tavsiye ederiz. Kamuoyu araştırma firmalarından yorum tarafsızlığı beklenmeyebilir ancak araştırma sonuçlarını tarafsız ve manipülasyona malzeme etmeden paylaşma sorumlulukları, yüksek şahsiyetlerin seviyesidir.

Bu seviyeyi gösterip göstermemek ise ahlâk seviyesinin göstergesidir. Bir taraftan denetimsiz sosyal medya dezenformasyonlarıyla, diğer bir taraftan da sözüm ona siyasi parti temsilcilerinin her mecrada siyaset adı altında yaptıkları gerçek dezenformasyonla mücadelemiz, milli ferasetle birlikte adım adım ve kesintisiz sürmektedir.Türk siyaseti ve milletimiz ‘anket illüzyonu’na düşürülemeyecek kadar köklü ve deneyimlidir. Bunun örneği MHP özelinde her seçim döneminde görülmüştür.’’

Ruhi Ersoy’un bu değerlendirmeleri açıkça gösteriyor ki, MHP’nin kamuoyu yoklamaları yapan anket şirketlerinden duyduğu rahatsızlık sürüyor.

MHP, üç yıl önce (9 Ağustos 2018) kamuoyunu yönlendirmek veya etkilemek maksadıyla yalan bilgiler sunan kamuoyu araştırmacılarının 2 yıldan 5 yıla kadar hapisle cezalandırılmasının öngörüldüğü bir kanun teklifi hazırlamıştı.

5 ay önce (7 Nisan 2022) de MHP Genel Başkanı Bahçeli, TBMM grup konuşmasında partisini baraj altında gösteren anketlere çok sert tepki göstermiş ve “Kokuşmuş araştırma şirketleri, alayınıza soruyorum; Siz anketleri yaparken CHP Genel Merkezi’nde mi geziyor, Kandil’de mi dolaşıyorsunuz” ifadelerini kullanmıştı.

*

MHP, anket şirketlerinin kuruluşunun bir prensibe bağlanması gerektiğini savunuyor. Bu şirketlerin güvenilirliğinin sağlanması için bir akreditasyon mekanizması kurulmasını istiyor.

MHP’nin tepkisi kamuoyu araştırma şirketleriyle sınırlı da değil. Sosyal medya ve sokak röportajlarına da, ‘algı yaratmak maksatlı olduğu ve manipülasyon malzemesi oluşturduğu’ iddiasıyla tepki gösteriyor MHP yönetimi.

Özellikle sokak röportajlarında, farklı siyasi görüş sahibi insanların kamera karşısında tartıştırıldığını, bunun da toplumsal kutuplaşma ve gerilime sebep olduğunu savunan MHP, bu durumun denetlenmesi için mevzuatta gerekli düzenlemelerin yapılmasından yana.

Seçimler yaklaşıyor ve neredeyse her hafta yeni bir anket sonucu yayınlanıyor. Bu ortamda, “Anketlere değil, meydanlara bakın” diyen MHP ve Genel Başkan Devlet Bahçeli’nin bu konudaki tepkisinin artarak devam edeceğini tahmin etmek güç değil.
 
Üst Alt